1846. Папір, акварель. 37,6 х 28,4. Праворуч унизу авторський підпис: Шевченко. На звороті — ескіз цього малюнка.
Це один з чотирьох акварельних малюнків, виконаних Шевченком під час поїздки до Почаєва, де художник перебував за дорученням Археографічної комісії 10—20 жовтня 1846 року.
Собор є головним об'єктом лаврського комплексу. Будівництво храму пов'язано з ім'ям графа Миколи Потоцького, який у піввіку свого безтурботного, розпусного життя перед образом Божої Матері Почаївської лаври раптом збагнув, що не в земному житті полягає щастя людини, і вирішив подальші роки присвятити служінню Господу. Граф оселився в монастирі, став послушником, даючи великі пожертви на монастир. Так, у 1765 році він передав 1,5 мільйона злотих "на побудову Величного собору, Братського корпусу для ченців і коронацію ікони Божої Матері". У 1771 році розпочато будівництво Успенського собору за проектом архітектора Зигфріда Гофмана під керівництвом П. Полейовського. Освячено собор у 1789 році.
Шевченко майстерно передав вишукане декоративно-пластичне трактування архітектурної форми храму, яка засвідчує належність його до доби пізнього бароко. Значну мистецьку цінність мають інтер'єри собору, виразно відтворені на акварелі.
|